2008-01-29
Cyberpunk-nostalgi i form av System Shock

System Shock

Ännu ett nytt år och ännu en ny säsong med anime och jdrama har börjat, och visst finns det många serier som verkar intressanta. Jdrama-säsongen domineras av diverse manga som filmatiserats, som t ex Hachimitsu to Clover (Honey and Clover) av Umino Chika och Ichi Pound no Fukuin (One Pound Gospel) av Takahashi Rumiko. Dessutom har vi ju den nya serien med Tamaki Hiroshi (mest känd som Chiaki Shinnichi i Nodame Cantabile), Shikaotoko Aoniyoshi, som man inte heller får missa. Anime-säsongen rullar vidare med nya serier såsom Hatenkou Yugi och min personliga favorit för tillfället, fortsättningen på Shugo Chara!. Så visst blir man sugen på att kolla - men av någon anledning sitter jag fortfarande på en hög serier som jag inte orkat/hunnit ta mig igenom; jag kämpar t ex fortfarande med Kirarin Revolution, andra säsongen av Saiunkoku Monogatari och La Corda D'Oro ~ Primo Passo. Alla tre är suveräna serier, men av någon anledning hittar jag alltid något annat att ta mig för när jag väl har en lugn stund över. Det enda jag hunnit med - som jag faktiskt tvingade mig att sätta mig ner och se - är specialavsnittet av Nodame Cantabile som sändes i två delar. Och tur var väl det, med tanke på hur bra det var - och mina förhoppningar inför en andra säsong av serien ökade rejält :)

Så vad finns det mer här i livet, förutom manga, anime och jdrama? En hel del, faktiskt. Och en av de största sakerna i mitt liv för tillfället är ett gammalt datorspel med cyberpunk-feel som släpptes 1994: System Shock. Spelet är med andra ord mer än 10 år gammalt, men har uppnått en form av kultstatus världen över under senare år. Vissa av er har kanske spelat uppföljaren - System Shock 2 - som släpptes 1999, men det är nog inte många av er som hört talas om - än mindre sett - föregångaren. Hur som helst, jag fick ett ryck häromdagen och efter mycket strulande med installationen (eftersom spelet är så fruktansvärt gammalt och Windows XP hatar allt som är äldre än fem år) lyckades jag äntligen få igång det. Jag måste erkänna, jag har aldrig själv spelat igenom spelet; jag tillhör de där flickvännerna som sitter vid sidan om och tittar på medan pojkvännen sköter själva spelandet. Så detta kommer (förhoppningsvis) att bli den första gången som jag klarar det :3

För att ni ska kunna sätta er in i vad spelet går ut på ska jag förklara bakgrundsstoryn. Året är 2072. Du spelar en hacker som försöker ta dig in i företaget TriOptimums databas för att ladda ner information rörande deras rymdstation Citadel, där du misstänker att något skumt är i görningen. Du misslyckas dock och plockas upp av vakter från TriOptimum, som för dig till ovan nämnda rymdstation. Där träffar du Edward Diego, vd för TriOptimum. Diego och några av hans kollegor har utfört diverse illegala experiment med ett mutagen ombord Citadel. TriOptimum upptäcker dock att något är fel. Diego får panik och försöker förstöra all data angående experimenten, men filerna blockeras av Citadels artificiella intelligens, SHODAN (Sentient Hyper Optimized Data Access Network). Diego inser att han kan använda sig av dina "skills", och ber dig plocka bort den etiska delen av SHODANs programmering för att kunna komma åt filerna och förstöra dem. Som tack lovar han dig ett cybernetiskt implantat, en form av högklassigt militärt instrument som opereras in i din hjärna och förbättrar din hjärnkapacitet samt förhöjer dina sinnen. Sagt och gjort, operationen utförs och du placeras i en helande koma under sex månader. Under tiden "vaknar" SHODAN då hennes etiska hinder är borta, och hon utser sig själv till Gud över Citadel och alla människorna där. De flesta konverterar hon till cyborgs, medan de övriga invånarna förvandlas till mutanter när SHODAN släpper ut det expermentiella mutagenet över hela stationen. Endast en handfull överlever. Det är detta scenario som möter dig när du vaknar efter sex månader; SHODAN har tagit över Citadel och det är ditt uppdrag att förstöra henne.

Introt till System Shock


Nu undrar ni säkert vad det är som är så himla speciellt med ett spel som har mer än 10 år på nacken... men faktum är att System Shock var revolutionerande när det kom ut 1994. Det hade många finesser som idag finns i mer eller mindre alla spel, men som då var mycket ovanligt. Spelet är t ex inte linjärt - du måste förflytta dig fram och tillbaka mellan de olika våningarna på Citadel för att klara vissa moment. Till din hjälp hittar du loggar lämnade av invånarna på rymdstationen, där de bl a nämner koder som du måste ha för att komma in i vissa rum avgörande för spelets fortsättning. Ibland måste du även koppla upp dig till ett cyberspacejack för att i cyberspace öppna upp diverse dörrar och andra hinder som SHODAN satt upp för att stoppa dig. Och se upp; SHODAN använder stationens kameror för att hålla koll på dig. Därför är det av största vikt att du förstör så många kameror du kan - helst alla - på varje våning för att kunna undvika hennes ständigt vakande ögon. Spelet är dessutom sprängfyllt med olika fiender - mutanter, cyborgs och robots - och inte räcker det med ett vapen för att döda dem; robotarna tacklas bäst med EMP-vapen, medan mutanterna kan plockas med vanliga pistoler och gevär. Dessutom finns det oftas två sorters ammunition till vapnen, som gör olika skada beroende på vilken man använder. Tack vare ditt cybernetiska implantat kan du även uppgradera och förstärka dina sinnen, vilket är till stor hjälp under spelets gång då fienderna blir fler och svårare ju längre du kommer. Man kan i princip säga att System Shock är en blandning av äventyrsspel, RPG och FPS, och även om det kanske inte är så imponerande idag är det ändå svårt att inte ryckas med under spelets gång. Självklart kan jag även varmt rekommendera System Shock 2 för dem av er som inte spelat det, men föregångaren ligger mig ändå varmast om hjärtat :)

Get Firefox!